Vanliga frågor och svar

Även om du som kund är unik finns de vanligast förekommande frågorna som ställs till oss sammanställda nedan. Välj lämplig grupp. Du är naturligtvis välkommen att ringa eller maila dina frågor till oss.

» Frågor om Bredband
» Abonnemangsfrågor
» Hur lång är uppsägningstiden på abonnemanget?

Som standard gäller två månaders uppsgägningstid på alla C-SAMs abonnemang.

» Vad kostar ett bredbandsabonnemang?

Det beror på vilken typ du kan få och vilken hastighet du väljer, för mer detaljerad prisinfo klicka på bredbandsknappen i huvudmenyn!

» Hur beställer jag bredband ifrån er och vilka hastigheter kan ni erbjuda mig?

Använd C-SAMs adressök-funktion som du hittar på förstasidan för att att ta reda på vilka tjänster vi kan erbjuda dig.

» Kan jag bli bredbandskund hos er även om jag inte har fast telefon hemma?

Inga av våra bredbandstjänster kräver att du har en fast telefon i hemmet.

» Vad händer med min e-post och min hemsida om jag säger upp bredbandsabonnemanget?

Dina e-post samt hemsidekonton kommer att avslutas ca 10 arbetsdagar efter att ditt abonnemang har upphört.

» Hur säger jag upp mitt bredbandsabonnemang?

För att säga upp ditt abbonemang kan du ringa oss på 08-550 387 30!

» Flytt- & leveransfrågor
» Jag ska flytta. Ska jag anmäla flytten till C-SAM?

Självklart bör du meddela oss när du flyttar till ny adress. Ifall du är eller kommer bli ansluten till Södertälje Stadsnät så bör du höra av dig i god tid då det kan ta upp till 20 arbetsdagar för TelgeNät att koppla in en ny adress.

» Hur lång tid tar det att få Bredband via telejacket?

Ifall du bor ett C-SAMhus så kan vi oftast koppla in dig samma dag eller dagen efter du beställer ditt abonnemeng.

Är din fastighet ansluten till Södertälje Stadsnät så tar det mellan 1 till 20 arbetsdagar för TelgeNät att koppla in en ny kund.

En ADSL-uppkoppling tar 10 arbetsdagar att fördigställa.

» Hur lång tid tar det att få Bredband via kabel-tv nätet?

Ifall du bor ett C-SAMhus så kan vi oftast koppla in dig samma dag eller dagen efter du beställer ditt abonnemeng.

» Hur lång tid tar det att få Bredband via Södertälje Stadsnät?

Om din fastighet är ansluten till Södertälje Stadsnät så tar det mellan 1 till 20 arbetsdagar för TelgeNät att koppla in en ny kund.

» Vad kostar det att flytta bredbandet och hur lång tid tar det?

Som kund hos C-SAM är det gratis att flytta sitt abonnemang till en ny adress.

Flytt av bredband vi kabel-tvnätet (C-SAMhus): 0 dagar.
Flytt av bredband via telefonjacket (ADSL): 10 arbetsdagar.
Flytt av bredband via stadsnätet: 1-20 arbetsdagar.

» Vad händer om jag flyttar till en adress där jag inte kan få bredband från C-SAM?

I dagsläget finns C-SAM enbart i Södertälje och Järna.
Tänk på att vi har 2 månader uppsägningstid på alla våra tjänster, därför bör du meddela oss i god tid innan du flyttar.

» Fakturafrågor
» Fakturerar ni i förskott eller efterskott?

Vi fakturerar alltid i förskott med undantag från samtalskostnader.

» Jag vill ha autogiro. Hur gör jag?

Autogiroblankett hittar du i C-SAMs dokumentbank Saknar du en skrivare så kan vi skicka hem en till dig med posten. Det går även bra att besöka oss och fylla i den på plats.

» Varför tar ni ut 22 kr i fakturaavgift och kan jag slippa betala den?

Det är kostnader för administration och distribution av fakturor och den kan man inte ta bort.

» När är bästa tiden att ringa Kundservice för frågor om fakturor?

Vardagar mellan 08.00-17.00

» Jag har fått min första faktura. Trots att jag har månadsfaktura så har jag blivit debiterad för mer än en månad. Varför då?

Eftersom vi fakturerar en gång per månad i förskott så har du redan haft abonnemanget en period som då läggs ihop med nästa period.

» Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

Då får du en påminnelse samt en påminnelseavgift som läggs på nästa faktura. Ca 10 dagar efter påminnelsen stänger vi av dina tjänster.

» Jag betalade min faktura för bara någon dag sedan och fick en ny faktura med påminnelseavgift? Måste jag betala påminnelseavgiften?

Ja, eftersom du har betalat efter förfallodatumet.

» Via kabel-tv nätet (C-SAM hus)
» Jag kommer inte ut på internet, bara standby-lampan lyser orange.

Du har antagligen kommit åt knappen på ovansidan av modemet, tryck på den så kommer modemet lysa korrekt igen och du kommer ut på internet.

» Jag kommer inte ut på internet, endast Power-lampan lyser fast, Receive-lampan och Send-lampan blinkar, online-lampan är släckt.

Kontrollera att antennkabeln mellan väggen och modemet sitter ordentligt och att den inte är synbart skadad. Ifall problemet kvarstår kontakta kundtjänst på 08-550 387 30.

» Jag kommer inte ut på internet, PC/Activity-lampan är släckt.

Modemet har ingen kontakt med din dator eller router oftast pga trasig eller lös nätverkskabel.

- Kontrollera att nätverkskabeln sitter i modemet och i datorn/routern.
- Kontrollera att eventuell router har ström.
- Kvarstår problemet, koppla bort router och anslut datorn direkt till modemet.
- Byt till en ny nätverkskabel.

» (IP-TELEFONI MODEM) Jag kommer inte ut på internet, endast Power-lampan lyser fast, DS-lampan och US-lampan blinkar, online-lampan är släckt.

Kontrollera att antennkabeln mellan väggen och modemet sitter ordentligt och att den inte är synbart skadad. Ifall problemet kvarstår kontakta kundtjänst på 08-550 387 30.

» (IP-TELEFONI MODEM) Jag kommer inte ut på internet, Link-lampan är släckt.

Modemet har ingen kontakt med din dator eller router oftast pga trasig eller lös nätverkskabel.

- Kontrollera att nätverkskabeln sitter i modemet och i datorn/routern.
- Kontrollera att eventuell router har ström.
- Kvarstår problemet, koppla bort router och anslut datorn direkt till modemet.
- Byt till en ny nätverkskabel.

» Hur vet jag om jag bor i ett C-SAM hus?

Skriv in din adress i sökfältet till höger för att se om ditt hus är ett C-SAM hus.

» Kan jag surfa med flera datorer samtidigt?

Ja, men då krävs en bredbandsrouter som du köper på valfri datorbutik.

» Via telejacket (ADSL)
» Jag kommer inte ut på internet, ingen lampa på modemet lyser.

Kontollera att modemet har ström.

» Jag kommer inte ut på internet, bara Power-lampan lyser.

- Kontrollera att kabeln som går till telefonjacket sitter ordentligt i modem och telefonjack.
- Kontrollera att LAN-kabeln sitter ordetligt i modem och dator/router.

» Jag kommer inte ut på internet, bara Power-lampan och Ethernet-lampan lyser.

Kontrollera att kabeln som går till telefonjacket sitter ordentligt i modem och telefonjack.

» Jag kommer inte ut på internet, endast Power-lampan och Ethernet-lampan lyser, DSL-lampan blinkar då och då.

Kontrollera att kabeln som går till telefonjacket sitter ordentligt i modem och telefonjack.

» Behöver jag ha fast telefoni för att kunna få ADSL från C-SAM?

Nej.

» Hur vet jag om jag kan få ADSL från C-SAM?

Skriv in din adress i sökfältet till höger för att se vad du kan få för tjänster.

» Kan jag surfa med flera datorer samtidigt?

Ja, men då krävs en bredbandsrouter som du köper på valfri datorbutik.

» Via Kundnod (Stadsnätet)
» Jag kommer inte ut på internet, ingen lampa på kundnoden lyser.

Kundnoden är trasig eller saknar ström, kontrollera att elkabeln är ansluten.

» Jag kommer inte ut på internet, bara Power-lampan lyser.

1) Din uppkoppling är antagligen inte färdiginstallerad. (Telge nät tar 1-20 arbetsdagar på sig att koppla in en ny kund)
2) Din kundnod kan vara trasig.

» Jag kommer inte ut på internet, Power-lampan och WAN-lampan lyser.

1) Starta om eventuell router, prova sedan att surfa igen.
2) Kontrollera att din nätverkskabel sitter i utaget märkt LAN1 på kundnoden.

» Hur vet jag om jag är ansluten via Södertälje Stadsnät?

Alla boende i telgebostäder är anslutna till Södertälje Stadsnät.
Om du har en kundnod i lägenheten (oftast i vardagsrummet) så är du ansluten till stadsnätet.

» Kan jag surfa med flera datorer samtidigt?

Ja, men då krävs en bredbandsrouter som du köper på valfri datorbutik.

» Frågor om Telefoni
» Abonnemangsfrågor
» Hur lång är uppsägningstiden på abonnemanget?

Som standard gäller två månaders uppsgägningstid på alla C-SAMs abonnemang. Undantag kan förekomma vid kampanjer och erbjudanden.

» Vad kostar ett IP-telefoni abonnemang?

För detaljerad prisinfo, klicka på telefoniknappen i huvudmenyn!

» Hur beställer jag IP-telefoni ifrån er?

Använd C-SAMs adressök-funktion som du hittar på förstasidan för att att ta reda på vilka tjänster vi kan erbjuda dig.

» Kan jag bli telefonikund utan att ha bredband från C-SAM?

Nej, vår IP-telefoni tjänst pratSAM kräver en bredbandsuppkoppling från C-SAM.

» Hur säger jag upp mitt telefoniabonnemang?

För att säga upp ditt abbonemang kan du ringa oss på 08-550 387 30!

» Flytt- & leveransfrågor
» Jag ska flytta. Ska jag anmäla flytten till C-SAM?

Självklart bör du meddela oss när du flyttar till ny adress. Ifall du är eller kommer bli ansluten till Södertälje Stadsnät så bör du höra av dig i god tid då det kan ta upp till 20 arbetsdagar för TelgeNät att koppla in en ny adress.

» Hur lång tid tar det att få IP-telefoni från C-SAM ifall man bor i ett C-SAMhus?

C-SAMhus: 0 dagar, 10 dagar vid flytt av telefonnummer.

» Hur lång tid tar det att få IP-telefoni från C-SAM via Södertälje Stadsnät?

Ca en vecka, 10 dagar vid flytt av telefonnummer.

» Vad händer om jag flyttar till en adress där jag inte kan få ip-telefoni från C-SAM?

I dagsläget finns C-SAM enbart i Södertälje och Järna.
Tänk på att vi har 2 månader uppsägningstid på alla våra tjänster, därför bör du meddela oss i god tid innan du flyttar.

» Fakturafrågor
» Fakturerar ni i förskott eller efterskott?

Vi fakturerar alltid i förskott med undantag från samtalskostnader.

» Jag vill ha autogiro. Hur gör jag?

Autogiroblankett hittar du i C-SAMs dokumentbank Saknar du en skrivare så kan vi skicka hem en till dig med posten. Det går även bra att besöka oss och fylla i den på plats.

» Varför tar ni ut 22 kr i fakturaavgift och kan jag slippa betala den?

Det är kostnader för administration och distribution av fakturor och den kan man inte ta bort.

» När är bästa tiden att ringa Kundservice för frågor om fakturor?

Vardagar mellan 08.00-17.00

» Jag har fått min första faktura. Trots att jag har månadsfaktura så har jag blivit debiterad för mer än en månad. Varför då?

Eftersom vi fakturerar en gång per månad i förskott så har du redan haft abonnemanget en period som då läggs ihop med nästa period.

» Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

Då får du en påminnelse samt en påminnelseavgift som läggs på nästa faktura. Ca 10 dagar efter påminnelsen stänger vi av dina tjänster.

» Jag betalade min faktura för bara någon dag sedan och fick en ny faktura med påminnelseavgift? Måste jag betala påminnelseavgiften?

Ja, eftersom du har betalat efter förfallodatumet.

» Tekniska frågor
» Det går att surfa men inte ringa

Kolla så att inte Hand-enheten är trasig genom att pröva en annan, dvs själva telefonen.

» Det tutar upptaget när någon ringer mig

Telefonen har inte registrerat sig ordentligt. Pröva att starta om ATA-boxen genom att dra ut ström kabeln i 10 seckunder.

» Det ekar i luren

Under uppbyggnad

» Frågor om Digital-TV
» Abonnemangsfrågor
» Hur lång är uppsägningstiden på abonnemanget?

Som standard gäller två månaders uppsgägningstid på alla C-SAMs abonnemang. Undantag kan förekomma vid kampanjer och erbjudanden.

» Vad kostar digital-tv?

För detaljerad prisinfo, klicka på tv-knappen i huvudmenyn!

» Hur beställer jag digital-tv?

Använd C-SAMs adressök-funktion som du hittar på förstasidan för att att ta reda på vilka tjänster vi kan erbjuda dig.

» Varför måste jag betala för det analoga basutbudet för att kunna få VIABOX digital-tv?

VIABOX är är inte ett programutbud utan en tjänst som låter dig se kanalerna i basutbudet i bättre kvalité. Dessutom har du med VIABOX digital-tv möjligheten att beställa och se fler kanaler än med analog-tv.

» Hur säger jag upp mitt abonnemang?

Ring C-SAM på 08-550 387 30

» Flytt- & leveransfrågor
» Jag ska flytta. Ska jag anmäla flytten till C-SAM?

Självklart bör du meddela oss när du flyttar till ny adress.

» Hur lång tid tar det att få Digital-TV från C-SAM ifall man bor i ett C-SAMhus?

Kom ner till vårt kontor på Oxbacksgatan 10 i södertälje så får du en digital-tvbox och dekoderkort, abonnemangen börjar fungera när du kopplat in boxen hemma samma dag.
Ifall du vill kan du boka gratis heminstallation där vi hjälper dig koppla in box och ställa in kanalerna. Detta kan ta en dag eller två beroende på hur mycket våra tekniker har att göra.

» Vad händer om jag flyttar till en adress där jag inte kan få digital-tv från C-SAM?

I dagsläget finns C-SAM enbart i Södertälje och Järna.
Tänk på att vi har 2 månader uppsägningstid på alla våra tjänster, därför bör du meddela oss i god tid innan du flyttar.

» Fakturafrågor
» Fakturerar ni i förskott eller efterskott?

Vi fakturerar alltid i förskott med undantag från samtalskostnader.

» Jag vill ha autogiro. Hur gör jag?

Autogiroblankett hittar du i C-SAMs dokumentbank Saknar du en skrivare så kan vi skicka hem en till dig med posten. Det går även bra att besöka oss och fylla i den på plats.

» Varför tar ni ut 22 kr i fakturaavgift och kan jag slippa betala den?

Det är kostnader för administration och distribution av fakturor och den kan man inte ta bort.

» När är bästa tiden att ringa Kundservice för frågor om fakturor?

Vardagar mellan 08.00-17.00.

» Jag har fått min första faktura. Trots att jag har månadsfaktura så har jag blivit debiterad för mer än en månad. Varför då?

Eftersom vi fakturerar en gång per månad i förskott så har du redan haft abonnemanget en period som då läggs ihop med nästa period.

» Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

Då får du en påminnelse samt en påminnelseavgift som läggs på nästa faktura. Ca 10 dagar efter påminnelsen stänger vi av dina tjänster.

» Jag betalade min faktura för bara någon dag sedan och fick en ny faktura med påminnelseavgift? Måste jag betala påminnelseavgiften?

Ja, eftersom du har betalat efter förfallodatumet.

» Dålig kvalitet
» Bilden/ljudet hackar

I nio fall av tio beror detta på att kundens antennkabel är för dålig/trasig. Byt antennkabel och se till att boxen är ansluten till antennutaget utan några fögreningsdosor eller liknande. Kvarstår problemet, kontakta C-SAM.

» Ingen signal

I nio fall av tio beror detta på att kundens antennkabel är för dålig/trasig. Byt antennkabel och se till att boxen är ansluten till antennutaget utan några fögreningsdosor eller liknande. Kvarstår problemet, kontakta C-SAM.

» Inget kort

Kontrollera att dekoderkortet sitter korrekt och ordentligt i boxen.

» Tekniska frågor
» Nät-inställningar

DVB-C (OBS DVB-T fungerar EJ!)
Frekvens: 123Mhz - 640Mhz
Bitrate/Symbolhastighet: 6875
64 QAM och 256 QAM
Nätverks-ID: 41001
CA System: CONAX (inbyggd/embedded eller som separat CA-modul)
Markera NIT-sökning om möjligt.

» Vad är skillnaden på vanlig digital-tv och HD-tv?

HD-tv står för High Definition TV vilket betyder tv med hög upplösning. Den högupplösta bilden blir skarpare och mer detaljrik eftersom bilden innehåller mer information än en vanlig tv-signal. För att kunna se på HD-TV behöver du en HD-tv-box från C-SAM samt en TV som är HD-ready.

» Frågor om E-post
» Inställningar
» Snabbinställningar

E-postkonto får du genom att skapa ett på http://mailadmin.c-sam.nu/

Inkommande e-postserver (POP3): mail.c-sam.nu
Utgående e-postserver (SMTP): mail.c-sam.nu

» Inställningsguide för Outlook Express

Börja med att skapa dit epostkonto på http://mailadmin.c-sam.nu/
Följ därefter instruktionerna här för att lägga in kontot i Outlook Express.

» Inställningsguide för Windows Live Mail

Börja med att skapa dit epostkonto på http://mailadmin.c-sam.nu/
Följ därefter instruktionerna här för att lägga in kontot i Windows Live Mail.

» Inställningsguide för thunderbird

Börja med att skapa dit epostkonto på http://mailadmin.c-sam.nu/
Hur du lägger in kontot i thundirbird hittar du på thunderbirds hemsida här.

» Det fungerar inte att...
» Skicka e-post

1. Kontollera att din brandvägg inte blockerar ditt epostprograms access mot internet.

2. Kontrollera att ditt epostprogram är rätt inställt, med epostservrar, användarnamn och lösenord.

OBS! INLOGGNINGSUPPGIFTERNA FÖR E-POSTEN ÄR INTE SAMMA SOM INTERNET-AKTIVERINGEN. För att skapa ett e-postkonto eller kontrollera kontouppgifter på redan skapade e-postkonton logga in på http://mailadmin.c-sam.nu/ med de förtryckta inloggningsuppgifterna du fått från C-SAM.

» Ta emot e-post

1. Kontollera att din brandvägg inte blockerar ditt epostprograms access mot internet.

2. Kontrollera att ditt epostprogram är rätt inställt, med epostservrar, användarnamn och lösenord.

OBS! INLOGGNINGSUPPGIFTERNA FÖR E-POSTEN ÄR INTE SAMMA SOM INTERNET-AKTIVERINGEN. För att skapa ett e-postkonto eller kontrollera kontouppgifter på redan skapade e-postkonton logga in på http://mailadmin.c-sam.nu/ med de förtryckta inloggningsuppgifterna du fått från C-SAM.